Over Valk SHR

Dé specialist in sleep, handel en reparatie van diverse transporten over water

Wij zijn Valk Sleep, Handel en Reparatie

Valk SHR is specialist in het verslepen en begeleiden van uiteenlopende transporten over water.

Wij kunnen voorzien in bijbehorend veiligheidskundig advies en vinden het belangrijk dat onze vaartuigen voorzien zijn van SI en dat onze bemanning in het bezit is van de juiste certificaten.

Op onze pagina Diensten zijn onze drie ‘kernspecialiteiten’ opgenomen; sleep, handel en reparatie. Op deze pagina zijn ook enkele projecten van ons opgenomen, onder andere:

  • Calamiteitenondersteuning
  • Werkzaamheden aan/plaatsen van damwanden en steigers
  • Het verslepen van pontons en woonarken (bijzonder transport)
  • Het zetten van (telescopische) spudpalen
  • Het zetten van steiger-/aanmeerpalen
  • Reparaties aan woonarken

Daarnaast bieden wij de mogelijkheid om jachten, sloepen en overige vaartuigen op ons terrein te stallen (verwarmd binnen en buitenstalling). Bijkomstig bieden we hierbij de volgende service aan:

  • Zomer- & winter klaarmaken
  • Schoonspuiten, schoonmaken
  • Het voorzien van anti-fouling
  • Kleine onderhoud- & reparatiewerkzaamheden

Wij verzorgen ook transporten van (luxe) motorjachten in Europa. Wij bieden hierbij gediplomeerd en ervaren personeel.

Wij helpen u graag verder met onze deskundigheid, middelen en ons uitgebreide netwerk. 

Wilt u zelf aan de slag? Wij verhuren en verkopen ook ons materieel.

Materieel

Legerboot (Valk 4)

Sleepboot Hendrik

Valk 9 Vlet

Hendrik

De ‘trots’ van Valk SHR is sleepboot Hendrik. In 2007 hebben wij de Hendrik gekocht. Daarna zijn we ruim 1,5 jaar bezig geweest met de verbouwing.
Deze verbouwing hebben we grotendeels zelf uitgevoerd. Toen de Hendrik klaar was, was het werk nog niet gedaan. Hier en daar een sleepje, pontonnetje van Cuijk naar Nijmegen en weer terug. Deze hobby liep zo uit de hand dat ze in 2013 gestart zijn met Valk SHR.

De Hendrik is in 1930 gebouwd bij J. Velthuijsen in Zaandam. Hendrik heette toen VD 227 ARIE. Er zat toen een Demag 120 Pk in. In 1933 is deze vervangen voor een Modag 240 Pk. De Welsh Corgi Pembroke die op deze Modag zit, luistert ook naar de naam ‘Modag’. Modag de Welsh Corgi is er nog, maar de motor is in juni/juli vervangen door een Scania DC16 570 Pk.

Leuk om te weten
In de periode 1952-1975 was het verplicht om een groepsletter op het schip aan te brengen. De echte reden hierachter is lang onbekend geweest, maar langzamerhand komen er steeds meer gegevens boven water. De Hendrik heeft in het patrijspoort in de achterroef een omcirkelde letter ‘Z’. Uit nieuwsgierigheid zijn we op onderzoek gegaan…

De reden achter de invoering van de groepsletters is dat in bepaalde situaties (oorlogen & rampen) het handig zou zijn om een groot aantal schepen, uit de dezelfde categorie, tegelijkertijd op te kunnen roepen. Deze schepen konden dan voor strategische doelen als het blokkeren van vaarwegen en het transporteren van militaire goederen, voorraden en brandstoffen worden ingezet.

Om dit plan geheim te houden kregen ook schepen zonder strategische waarde een groepsletter. De smoes was dat de Nederlandse regering zicht wou krijgen in het aantal schepen binnen Nederland, groepsletters moesten dan ook duidelijk zichtbaar op het schip geschilderd worden.

Bekijk de technische gegevens van sleepboot Hendrik

Foto's

Hierboven verschillende foto’s van de Hendrik. Recente foto’s, foto’s van de inbouw van de nieuwe Scania motor en oude foto’s. Zelfs een foto uit 1929 toen de Hendrik (ex VD 227 – Arie) op scheepswerf ‘de Poel’ te Zaandam van J. Velthuijsen gebouwd werd. De Hendrik heeft dus ooit nog met visserijnummer gevaren!